Opdateret: Trods usikkerhed og et turbulent marked det sidste år leverer Klausen og Partners A/S et regnskab med fremgang på både top og bund. 

”Jeg er super stolt af resultatet. Det ser fornuftigt ud med vækst på både top og bund. Det er dejligt at drive en sund forretning,” siger CEO og Partner i B2B-bureauet, Brian Carlson. 

”Det giver noget ro, og som man også kan se i vores lønomkostninger, har vi kunnet løfte folk i løn. Vi har belønnet dem, der leverer hver eneste dag.” 

Bureauet rammer et årsresultat i 22/23 før skat på 3,38 mio. kr. Det er en fremgang fra 21/22 fra 3,07 mio. kr. 

Og på toppen går Klausen og Partners fra en bruttofortjeneste på 16,92 mio. kr. sidste år til 17,71 mio. kr. i 22/23. 

Ramte planen

Det glæder især Brian Carlson, at resultatet stemmer overens med det budget, bureauet havde lagt for året. 

Nøgletal Klausen og Partners

Bruttofortjeneste: 17.71 mio. kr. (16,92 mio. kr.)
Personaleomkostninger: 14,12 (13,68)
Resultat før skat: 3,38 (3,01)
Resultat efter skat: 2,62 (2,32)

Tal er mio. kr og er for regnskabsåret 22/23. Tal i parantes er fra regnskabsåret 21/22.

Klausen & Partners’ majoritetsejer, Pentia, oplyser til mediet Markedsføring, at man kommer ud med et ordinært driftsresultat på 9,2 millioner kroner mod et overskud på 8,9 millioner kroner i det foregående regnskabsår.

”Det er nogenlunde det, vi havde budgetteret med. Og vi ved i vores branche, at marketingbudgetterne er noget af det sidste, der falder på plads, så det er rart, at vi rammer den rigtigt,” siger Brian Carlson, der beskriver året som ”stabilt”. 

”Omsætningen har været stabil måned for måned. Det er også godt for trivslen, for det betyder ikke, at der har været måneder, hvor vi ikke har haft nok at lave – eller måneder, hvor mange måtte sidde til meget sent med arbejdet. Det er ikke holdbart,” siger han. 

Vi har haft nogle år med corona, hjemmearbejde, meget usikkerhed. Hvordan oplever du generelt trivslen hos jer lige nu? 

”Vi måler på trivslen to gange årligt, og den ligger bedre end branche-benchmark. Vi tager det meget seriøst, at vi er et sted, hvor man har det godt,” siger Brian Carlson, som fortæller, at øget fleksibilitet og hjemmearbejde er et værktøj, som bureauet virkelig har taget til sig de senere år. 

”Vi har fundet et godt leje til det med fleksibilitet i hverdagen. Vi står ikke med et stopur og klikker, når folk møder ind og går. Når man kan løse sine opgaver og stadig have et godt samarbejde med sine kolleger, så er fleksibiliteten til at kunne arbejde hjemme virkelig noget, der er vigtigt,” siger han. 

”Ulempen er, at hvis alle er hjemme hele tiden, så er det svært at fastholde en virksomhedskultur. Men vi har også skruet op for sociale arrangementer, og samtidig giver vi folk frihed. Alle er voksne mennesker og har stor respekt for, at det skal virke for alle sammen. At give folk den frihed er vigtigt,” siger han. 

Satser på 12 svære måneder for bureauer

Hvad har været det sværeste for jer det seneste år? 

”Der er mange ting, der er gået godt. Men når jeg ser tilbage, så har det været sværere at se ind i krystalkuglen. Hvis ikke det har været corona, så har det været krigen i Ukraine, inflation, recession, der begynder at ruske, boligpriser, det ene og det andet. Det gør, at mange ting er usikre,” siger han og tilføjer: 

”Marketing er ikke blevet en dag til dag-ting, men vores line of sight er blevet meget kortere. Det er svært at sige, hvad vi skal længere frem end tre måneder. Det øger vigtigheden af at have en tæt dialog med kunder og partnere.” 

Hvad er dit indtryk af markedet lige nu? 

”Hvis vi tager kikkerten på det venstre øje, så tror jeg, at de næste 12 måneder bliver sværere som bureau end de sidste 12. Vi har hele tiden haft følelsen af, at noget rasler. Og med de ting, vi ser rundt omkring på bureauerne lige nu, så tror jeg, at der er nogle negative effekter fra økonomien, der er ved at sætte sig,” siger Brian Carlson. 

Det til trods regner Brian Carlson lige nu med, at det næste år også bliver positivt for Klausen og Partners. 

”Du skal have hånden på rattet og være opmærksom. Men vi har nogle kunder, vi har haft i lang tid, som sidder godt hos os. Jeg ville være tilfreds, hvis vi næste år lander et regnskab i stil med det, vi har i år. Og hvis det skal være et rigtigt godt år, så ville et par kunder mere og vækst på toppen være skønt og en succes,” siger Brian Carlson. 

Artiklen er opdateret onsdag den 25. oktober klokken 13.55 med nøgletal for Klausen & Partners majoritetsejer, Pentia, red.